Tekstschrijven, Personal en Public Relations, Social Media support en Social Media training

  EVENT MARKETING EN PUBLIC RELATIONS en meer...

Wat is de samenhang tussen Online Promotie, Public Relations (PR) en Social Media Marketing?

Online zichtbaarheid en vindbaarheid groeit door de inzet van Online Promotie, Public Relations en Social Media Marketing.

Aan “exposure” en promotie op internet besteed ik veel tijd, want nieuwe opdrachtgevers kloppen nu eenmaal niet aan de voordeur.
Wanneer ik advertenties in kranten en tijdschriften plaats, ben ik snel door mijn bedrijfskapitaal heen. De kans dat ik daarbij een opdracht binnensleep is niet te voorspellen.

Is Direct Marketing en persoonlijke acquisitie effectief?

Direct Marketing wordt vaak uitgevoerd om rechtstreeks en structureel contacten te leggen en te onderhouden met klanten via bijvoorbeeld geadresseerde post (direct mail), telefoon (ook wel telemarketing of telebusiness genoemd) of door netwerken op business events.
Natuurlijk maak ik ook gebruik van Direct Marketing op netwerk-events, maar het ‘koud bellen’ en persoonlijk benaderen als acquisitiemiddel is voor mij als freelancer tijdrovend en niet bijzonder effectief. Kortgezegd, ik zal het anders moeten aanpakken…

Waarom gebruik ik Social Media als strategisch marketingmiddel?

Ik promoot Pride & Proud PR en Communicatie, maar ook mijn opdrachtgevers op social media, omdat ik in de loop der jaren een zeer waardevol netwerk heb opgebouwd op Facebook, Twitter en LinkedIn, in een grote variëteit aan vakgebieden. 
Wanneer ik een groot bereik heb met een boodschap of bericht, maak ik dankbaar gebruik van ‘viral marketing‘.
Door regelmatig interessante ‘content’ (= inhoud of informatie) op mijn kanalen en op die van mijn opdrachtgevers te plaatsen, merk ik dat de bezoekersaantallen op deze portals oplopen en dat mijn profielen beter bekeken worden. 
Social Media kan mij ondersteunen om dié opdrachtgevers te vinden, die zich gelukkig prijzen dat ze mijn bedrijf zijn tegengekomen op de digitale snelweg.. en dat doorvertellen in hun netwerk.

Natuurlijk plaats ik op mijn persoonlijke accounts ook luchtiger berichten, een grapje of een cartoon om te laten zien dat ik ook een privéleven heb en check daarnaast het nieuwsoverzicht (newsfeed) om reacties te geven op berichten vanuit mijn netwerk. Interactie op social media beinvloedt het algoritme (wiskundige formule) waarmee social media automatisch bepaalt welke berichten van vrienden en gelikete webpagina’s een gebruiker wel of niet te zien krijgt in haar/zijn nieuwsoverzicht.
Lees hier mijn artikel over het algoritme, de edgerank, van Facebook.

Waarom is mond-tot-mond reclame ofwel buzz-marketing belangrijk voor je online profilering?

Verreweg de beste marketing die ik als freelancer kan toepassen is goed werk afleveren, zodat mijn opdrachtgevers mijn bedrijf aanbevelen in hun netwerk door mond-tot-mond reclame of buzz-marketing. Buzzmarketing is een term in de marketing- en communicatiewereld. Buzz is afkomstig van het Engelse woord ‘to buzz’ dat geroezemoes' betekent. Buzzmarketing heeft als doel een positief beeld over een merk, product of dienst te creëren. Wanneer een boodschap een commercieel gunstig effect heeft, dat wordt het onderling gedeeld en verspreid, waarmee je kunt spreken van een 'Buzz'.

Mond-tot-mond reclame en buzz-marketing levert veel voordelen aan bedrijven

De voordelen van Mond-tot-Mond reclame en buzz-marketing op een rijtje:

  • Goedkoop: in tegenstelling tot de meeste andere vormen van reclame hoeft er niet voor betaald te worden. = free publicity
  • Geloofwaardigheid: omdat degene die iets aanbeveelt vaak een bekende van de toehoorder is, wordt er een hogere geloofwaardigheid aan mond-tot-mond reclame toegekend dan aan andere vormen van reclame.
  • Buzz-marketing is effectief, omdat het betrouwbaarder overkomt als een consument iets positiefs over een bedrijf of organisatie zegt, door bijvoorbeeld een review of recensie te plaatsen, dan wanneer deze onderneming zelf een advertentie plaatst of commercial verspreidt. De ondernemer zal aandacht moeten geven aan het beperken van een negatieve beeldvorming om reputatieschade te voorkomen.
    Dit wordt reputatiemanagement genoemd en omvat alle activiteiten van een persoon of organisatie om een gewenst beeld op te roepen bij het publiek.
    Met de groei van internet spreekt het voor zich dat reputatiemarketing en het bewaken van het online imago voor bedrijven steeds belangrijker wordt.

Is Public Relations ofwel PR een vorm van marketing? 

  • Public Relations houdt zich bezig met relatieonderhoud tussen een organisatie enerzijds en de doelgroep anderzijds en is een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie van bedrijven.
  • PR is gebaseerd op het vaststellen en vasthouden van een goed imago en het bewaken van de reputatie van een bedrijf, instelling of organisatie.
  • Een doelgroepgerichte interne en externe communicatie vormen de basis voor effectieve Public Relations.
  • De PR communicatie is over het algemeen breed van aard en kan verlopen via een veelvoud van off- en onlinekanalen.

Als PR-adviseur of Public Relations consultant adviseer ik bedrijven en organisaties hoe ze professioneel moeten communiceren om hun doelgroep te kunnen bereiken én te overtuigen 

Misschien wil je jouw online reputatie eens laten analyseren of wil jij gebruik maken van mijn kennis of diensten?

Maak dan een afspraak voor een consult op maat!