Tekstschrijven, Personal en Public Relations, Social Media support en Social Media training

  GOOGLE 360 TOURS en meer...

Tips om je LinkedIn Netwerk uit te breiden

Ontvang jij dagelijks uitnodigingen om connectie op LinkedIn te maken?
Accepteer jij alleen verzoeken van personen waarmee je persoonlijk kennis hebt gemaakt?
Dan is het goed om je te realiseren dat elk connectieverzoek uniek is en dat de verzender meestal zijn eigen redenen heeft om je uit te nodigen!

Je kunt LinkedIn uitstekend inzetten als tool om contacten te leggen en vakkennis of inspiratie op te doen, wanneer je rekening houdt met de LinkedIn etiquette.

Hoe kun je selectief omgaan met LinkedIn uitnodigingen?

Wanneer jij een uitnodiging ontvangt van iemand die je nooit hebt ontmoet of contact mee hebt gehad, neem dan de tijd om het betreffende LinkedInprofiel te bezoeken en zoek naar overeenkomsten of aanknopingspunten.

Wanneer jij een connectieverzoek ontvangt zonder motivatie, kun je de moeite nemen om even een bericht te sturen en te vragen naar de reden achter de uitnodiging. Vaak levert dit een waardevol eerste contactmoment op en vergroot jouw opvalwaarde.

Een voorbeeld van een reactie op een standaard connectieverzoek:

"Bedankt voor je connectieverzoek! Ik ben benieuwd wat je reden is, mij uit te nodigen om te linken. Ik maak graag contact, maar vind het ook waardevol dat mijn netwerk select blijft. Wat kun jij voor mij betekenen of wat kan ik voor jou of je bedrijf doen?
Ik kijk uit naar je reactie, wie weet wat onze netwerken voor elkaar kunnen betekenen in de toekomst!"

Nodig jij vaak personen uit om te linken, maar worden je uitnodigingen niet geaccepteerd?

Vier redenen waarom een LinkedIn connectieverzoek wordt geweigerd:

  • Je hebt geen profielfoto of je gebruikt een bedrijfslogo als profielfoto!
    Mensen willen graag weten met wie ze linken.
  • Wanneer je als LinkedIn gebruiker niet eens de moeite neemt om een profielfoto te uploaden, welke moeite doe je dan om waarde toe te voegen aan je netwerk?
  • Een bedrijfslogo is géén profielfoto, maar hoort thuis op een LinkedIn Bedrijfsprofiel. Wanneer mensen jouw bedrijf willen volgen, zoeken ze jouw bedrijf wel op en gaan volgen.
  • Je stuurt onpersoonlijke standaard uitnodigingen. Je moet weten dat er veel LinkedIn gebruikers geen standaard connectieverzoeken accepteren.
  • Een enkeling stuurt je een bericht met de vraag naar jouw achterliggende motivatie. Neem de tijd om te reageren op de vraag en je zult zien dat jouw connectieverzoek, in de meeste gevallen, wordt geaccepteerd.
  • Je profiel is slecht ingevuld, geheel of gedeeltelijk afgeschermd of je hebt maar een paar connecties. Wanneer je een account aanmaakt op LinkedIn, zorg dan voor een professioneel profiel en toon je sociale bewijskracht.
  • Laat zien wie je bent (foto), wat je expertise is en waarom het voor je netwerk aantrekkelijk is om jou op te nemen in hun netwerk . Pas wanneer je een goede profilering hebt, kun je je vrienden, (ex)-collega's en vakgenoten uitnodigen.
  • Misschien schrijf je in je connectieverzoek een sterk commerciële boodschap, wat als spam wordt ervaren door de ontvanger. Maak niet de fout om reclame voor jezelf of je bedrijf te maken, want je verzoek belandt direct in de prullenbak.

Conclusie; wees transparant en sociaal op LinkedIn.

Wanneer jij graag iemand wilt leren kennen, neem dan de tijd om een persoonlijke boodschap te schrijven met daarin jouw gefundeerde motivatie.
Reclame of Commerciële boodschap? Prima, maar niet in je connectieverzoek. Bouw eerst aan je LinkedIn relatie en leg in een later stadium contact, waarbij je je commerciële boodschap verpakt.

Kijk ook eens naar mijn andere social media tips of volg een LinkedIn Training!

Veel succes!

Ps: Ik accepteer je connectieverzoek graag!

Paula de Boer op LinkedIN

Pride & Proud PR en Communicatie bedrijfspagina op LinkedIn

 

 

 

Tags: LinkedIn,connecties,zakelijk,relationship

 
   « Tips overzicht